TU GA NI, LE KJE TIČI?
Izšla je druga knjiga v okviru NTC avtorice Tanje Podgornik in soavtorja Ranka Rajovića:
Tanja Podgornik je svoje uganke in iskrice v verzih ustvarila po programu NTC in jih najprej preizkušala v vrtcu, kjer je zaposlena kot svetovalna delavka. Na reševanje ugank so se otroci skoraj nepričakovano odzivali sproščeno, radovedno ter z veseljem in vztrajnostjo – gotovo tudi ob spodbudah, močnem zgledu inventivnosti in komunikativnosti ter zanimivih izzivih in možnostih za aktivno vključenost, ki so jih bili otroci deležni s strani odraslih v vrtcu. In ko sta se »u-gibanju« ustvarjalno pridružila še Tanjina otroka, je nastala zamisel, da bi iskrice našle pot še k drugim otrokom in poslušalcem…
Tako je danes pred nami “Tu ga ni, le kje tiči?”, ki prinaša koš miselnih in besednih orehov ter idej za skupno preživljanje »veselih uric« doma, v vrtcu in šoli.
Kaj o NTC programi pove dr.Ranko Rajović?
Celoten NTC program je sestavljen iz več faz in vsebuje enostavne fizične ter umske vaje, ki vplivajo na razvoj biološkega potenciala otrok. V okviru druge faze programa se uporabljajo posebne igre in aktivnosti, ki spodbujajo razvoj miselnih procesov, ena od aktivnosti pa je skrivanje besed v stavku. Otroke lahko vprašamo: »Katera ptica se skriva v stavku POGLEJ GORE LEPE?«
Lahko pa poskusimo, da iz tega postavijo vprašanje, kar predstavlja višji nivo tega dela programa, npr.: »KDO GORE LEPE PRELETI«?
Cilj NTC programa je, da otroke pravilno spodbudimo v obdobju, ko se intenzivno oblikujejo vzorci razmišljanja, sklepanja in povezovanja, ter da se pri njih razvije funkcionalno znanje tako, da se z zanimivimi nalogami in igrami izzove vedoželjnost. Ob tem se razvijejo miselni procesi. Če rečemo otroku: »Vsak dan vozi kolo 5 km v hrib in v 15 letih boš postal svetovni prvak,« tega prav gotovo ne bo počel. Če pa mu rečemo, da bo vsakič dobil čokolado, bombone ali neko igračo, bo to morda kdaj pa kdaj tudi storil. Če pa je njegovo priljubljeno igrišče od hiše oddaljeno 5 km in tja prihajajo njegovi prijatelji, se bo vsakokrat, ko bo imel čas, odpeljal s kolesom 5 km v hrib, da bi se igral. Čedalje bolj pozabljamo, da je igra največji motiv za otroke. Enako analogijo lahko vidimo v šoli. To pomeni: če nekemu učencu rečemo, naj se uči vsak dan dve uri, da bo imel dober poklic, ko odraste, da bo imel dobro plačo, mu to ne bo nikakršen motiv. Če pa učenje izvajamo skozi igro, se bo lažje naučil tisto, kar pričakujemo, ne bo ga strah šole in odgovarjanja na pamet, dobil bo samozaupanje in hitreje bo napredoval. Igre skritih besed kot del NTC sistema pomagajo pri izvedbi programa in otrok lažje prehaja na višji nivo programa.
Kaj je funkcionalno znanje in zakaj je pomembno?
Za razliko od klasičnega reproduktivnega znanja, ki temelji na ponavljanju dejstev, je pri funkcionalnem (uporabnem) znanju sposobnost uporabiti že prej pridobljeno znanje za novo reševanje problemov.
Razvoj funkcionalnega razmišljanja v zgodnji fazi življenja je odlična osnova za kasnejše dobro razmišljanje in učenje, s pomočjo katerega se spodbuja oblikovanje večjega števila povezav med možganskimi celicami, kar omogoča visok nivo intelektualnih sposobnosti. Najnovejše raziskave kažejo, da je možno vaditi logično razmišljanje in hitro reševanje problemov ter da možgani lahko ustvarijo določeno “stanje forme”. Okrog 50 % nevronskih povezav, od katerih je odvisen razvoj intelektualnih sposobnosti, se razvije pred petim letom starosti. S pravilno spodbudo otroku pomagamo bolje razviti svoje biološke sposobnosti.
Čemu so koristne skrite besede?
Najboljši način, da otroke pripeljemo do bolj zapletenih miselnih procesov, ki delujejo stimulativno na razvoj njihovih skupnih sposobnosti, je, da z igro razvijajo miselna razvrščanja. Tako se naučijo novih stvari, se igrajo s prijatelji, se naučijo ključnih besed iz lekcije. Vse, kar se naučijo, prenesejo na asociacije, to pa predstavlja izjemno vajo za začetni razvoj funkcionalnega razmišljanja.
Ali takšno učenje otroke obremenjuje?
Vsak otrok, ki se nauči maternega jezika do tretjega leta, je že obvladal enega najtežjih mentalnih izzivov in prav gotovo ima kapacitete in sposobnosti, da še nadalje napreduje in razvija svoje specifične talente. Otroci zelo zgodaj (do tretjega leta) začnejo prepoznavati simbole abstraktnih pojmov. Večina staršev je ponosna, ko njihov otrok prepoznava znamke avtomobilov na ulici, logotipe proizvajalcev kozmetike ali zastave. Otrok je motiviran, da to počne, a kmalu izgubi interes, če ne vemo, kako ga spodbuditi, to pretvoriti v igro ter preiti na višji nivo. Otrok je vedno željan izzivov, zato moramo s pomočjo raznih iger in aktivnosti prehajati na višje nivoje. NTC aktivnosti osmislimo tako, da se otrok brez posebnih obremenitev nauči velikega števila simbolov (zastav), nato z napredovanjem in prepoznavanjem karikatur, ki simbolizirajo države, razvija asociativno razmišljanje, nato pa na višjem nivoju prehaja v svet miselnega razvrščanja, seriacije in asociacij – kar je odlična osnova za kasnejše dobro razmišljanje in učenje (Ranko Rajović, IQ otroka – skrb staršev, Mensa Slovenije, 2013). Skrite besede so idealen način za razvoj miselnih razvrščanj in asociacij.
Uporaba celotnega programa NTC sistem učenja omogoča dvig nivoja intelektualnih sposobnosti vseh otrok, ki sodelujejo v programu. Preprečuje razvoj motenj koncentracije in pozornosti, do katerih lahko pride v šolskem obdobju. Razvija koordinacijo gibov in motorike ter povečuje število nevronskih povezav v možganih. Program je koristen za vse otroke, zlasti pa je koristen za odkrivanje nadarjenih otrok in za njihovo nadaljnjo stimulacijo.
Datum Izida: 17.03.2015
Jezik: slovenski
Vezava: brošura
ISBN/EAN: 9789612817565
Mere izdelka vxš: 21 x 21 cm
Avtor: Tanja Podgornik
Soavtor: dr.Ranko Rajović
Obseg: 96 strani
Cena: 9,91 €
Stroški pošiljanja (kot navadno pismo po ceniku Pošte Slovenija):
- za en izvod je strošek pošiljanja 2,52€ (skupaj 12,43€)
- za dva izvoda je strošek pošiljanja 4,03€ (skupaj 23,85€)
- za tri izvode je strošek pošiljanja 5,05€ (skupaj 34,78€)
- za večje količine pišite na NTC@mensa.si
Za naročilo nakažite ustrezen znesek na račun Društva Mensa Slovenija (SI56 0430 2000 3002 037, sklic SI99) in nam na NTC@mensa.si sporočite podatke za dostavo ter naziv računa s katerega je bilo nakazano, če je drugačen od imena za dostavo.
Če v namen vpisujete naslov, pišite brez šumnikov ali posebnih znakov. Kljub temu sporočite naslov za dostavo.
Po povzetju ne pošiljamo!
Za vse dodatne informacije v zvezi s knjigo smo vam na voljo na NTC@mensa.si